
Шановний Олексію Мячеславовичу!
В інтерв’ю інтернет-виданню РБК-Украина від 21 жовтня 2021 року Ви зазначили що “Процентна ставка в нашій банківській системі абсолютно несправедлива по відношенню до бізнесу. Наш бізнес не може конкурувати з процентною ставкою, яка є в інших країнах.”
В 2020-2021 роках в GROWFORD Institute проводилися прикладні дослідження з питань оцінки стану грошової сфери та монетарної політики НБУ, які ґрунтуються на обробці офіційних даних НБУ, Державної служби статистики України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Міжнародного валютного фонду, Світового банку та центральних банків провідних країн світу. У вказаних роботах дослідники GROWFORD Institute
сформулювали такі основні висновки:
– У відповідь на коронакризу абсолютна більшість центральних банків світу у 2020 р. вдалася до радикального пом’якшення монетарних умов; у багатьох випадках ключові ставки було знижено до від’ємних значень в реальному вимірі;
– Попри формальне декларування відданості цілі щодо цінової стабільності, фактично, пріоритети монетарної політики багатьох центральних банків зазнали істотного «зміщення» у напрямі сприяння вирішенню проблем реального сектору економіки та публічних фінансів;
– Окрім недостатнього пом’якшення монетарних умов у 2020 р., на початку березня 2021 р. НБУ розпочав новий цикл підвищення облікової ставки; формальним приводом для посилення жорсткості
монетарної політики стало прискорення темпів споживчої інфляції, яке, однак, мало переважно немонетарний характер.
– Такі дії, звичайно, не сприяли економічному розвитку країни, а уряд був змушений запроваджувати власні кредитні інструменти та програми для пожвавлення економіки (програма «5-7-9» та державне іпотечне кредитування).
Крім того, звертаємо Вашу увагу, що 19 жовтня Верховна Рада ухвалила Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань діяльності Національного банку України» (законопроєкт № 5850). Закон містить велику кількість контроверсійних норм, частина з яких може дати уявлення про характер майбутньої монетарної політики НБУ.
Існує реальна небезпека того, що після підписання ухваленого Закону Президентом, Україна матиме зовсім інший Національний банк – з Правлінням, що є абсолютно незалежним і неконтрольованим в межах України, а також з Радою, що має формальний статус і невиправдано вузькі повноваження.
GROWFORD Institute має досвід ефективної співпраці з Комітетом Верховної Ради з питань економічного розвитку, Міністерством фінансів України, міжнародними організаціями та донорами – USAID, Представництво Американської Торгівельної Палати в Україні та інших. В разі наявності потреби у фаховій експертизі із зазначених питань і розробці проектів державних рішень GROWFORD Institute готовий долучитися до аналітичної роботу РНБО.