Post Image

Фіскальна політика України в 2020-2021 рр. певною мірою стимулювала сукупний попит і надавала підтримку економіці та медичній сфері. Так, фіскальний імпульс в Україні має позитивні значення у 2020 і 2021 роках – 2,4% та 1,8% ВВП. Варто нагадати, що фіскальний імпульс обчислюється як різниця з оберненим знаком циклічно скоригованого первинного балансу (CAPB) поточного і попереднього періодів. При цьому CAPB дорівнює різниці між доходами і первинними видатками держави, скоригованими на величину розриву ВВП. У підсумку, позитивна величина фіскального імпульсу засвідчує проведення  у країні політики фіскальної експансії, а негативна – фіскальної консолідації.

На рисунку наведено динаміку фіскального імпульсу в Україні та різних групах країн за два роки. При порівнянні величини фіскального імпульсу України в 2020 р. (2,4% ВВП) із середніми показниками у країнах з ринками, що формуються (3,4%), та у розвинутих країнах (5,8%), з очевидністю проявляється факт помірних стимулюючих ефектів фіскальної політики в Україні. Такий висновок підтверджують і дані окремих країн – Чехії, Словаччини, Угорщини, Польщі, Китаю.

Доволі скромні показники фіскального імпульсу в Україні, порівняно з іншими країнами, пояснюються вузьким фіскальним простором, невисокими можливостями позичкового приватного фінансування Уряду, недостатніми обсягами зовнішньої фінансової підтримки, а також архаїчною монетарною політикою центрального банку.

Детальніше читайте у дослідження д.е.н. Тетяни Богдан «Трансформація державних фінансів: світові процеси та виклики для України».