Як і чому змінився нелегальний ринок сигарет України під час війни?
Як відомо, однією з проблем, які спустошують бюджет і в 2022 р., незважаючи на вражаюче патріотичне піднесення українців, стали не меншими, а ще більшими, є нелегальна торгівля сигаретами. Про нелегальний ринок тютюнових виробів в Україні та боротьбу з ним сказано чимало. Проте якщо зібрати усі ці факти і фрагменти дискусій і скласти їх воєдино, можна побачити реальну дедалі більш небезпечну картину.
Слайд 1.
За даними Kantar, рівень нелегальної торгівлі тютюновими виробами в Україні зріс із 16,9% у 2021 р. до 19,9% у 2022 р., тобто на 17,8%. Це відбулося на тлі скорочення загального обсягу споживання сигарет, що спостерігається з 2017 р. (див. рис.). В 2016 р. ринок сигарет був найбільшим за останні 8 років, а нелегального його сегменту майже не існувало.
Останнім часом ми часто читаємо про викриття схем нелегальної торгівлі тютюновими виробами, але вона не зникає.
І чи можна сказати, що економічна безпека держави забезпечена на належному рівні, якщо близько 700 фур нелегальних сигарет на рік досі залишаються непоміченими?
Поставимо собі й інше питання. Якщо ми зараз розмістимо на вулиці розкладку з нелегальними сигаретами, як швидко підійде правоохоронець і що він зробить? Чи не спершу спитає, з ким ми про таку торгівлю домовилися?
Необхідно далі покращувати роботу правоохоронної системи.
Слайд 2.
Неабияке занепокоєння викликає й те, що сплеск нелегальної торгівлі за останні два рокивідбувся за рахунок різкого збільшення обсягів споживання контрафактних сигарет і сигарет із маркуванням «duty free» або для експорту, а контрабандна продукція у 2022 р. змогла за собою зберегти 1,6% тютюнового ринку (8,0% від загального обсягу нелегальної торгівлі)[1]. Це означає досить небезпечний тренд – зменшення вразливості нелегального тютюнового ринку до впливу таких зовнішніх шоків як війна чи пандемія. Тепер в Україні, незалежно від того чи відкриті, чи закриті кордони, пропозиція нелегальних сигарет може зростати за рахунок внутрішнього виробництва.
Слайд 3.
Інша проблема – за даними станом на серпень 2022 р.[2], 37% нелегальних сигарет реалізувалося через кіоски роздрібної торгівлі, 27% продажів припадало на магазини, 23% реалізували «з рук» вуличні торговці, а 9% збувалося на відкритих ринках. Те, що 64% нелегальних тютюнових виробів буде продаватися в кіосках і магазинах поряд із легальною продукцією, ще кілька років тому видавалося фантастичним. Але нова реальність настала швидко. Сьогодні споживачам уже потрібно пояснювати, що у вуличних торговців легальних сигарет точно купити не можна, а ризик наштовхнутися на підробку у відомих торговельних мережах є мінімальним.
Слайд 4.
При цьому основною ознакою, за якою можна відрізнити легальну пачку сигарет від нелегальної, залишається паперова марка акцизного податку. Але навіть за наявності останньої слід переконатися, що вона справжня:
– має захисні елементи,
– надрукована на оригінальному якісному цупкому папері,
– містить повну та коректну інформацію про кількість сигарет у пачці,
– має номер шестизначний номер та серію з чотирьох літер, кодування виду продукції відповідає факту (на підробках номери часто повторюються).
Це можна зробити візуально, на відміну від ініційованої в Україні електронної акцизної марки. Запам’ятаємо цей момент, ми до нього ще повернемося трохи пізніше.
Слайд 5.
Не менш небезпечним є те, що втрати бюджету від продажу нелегальних сигарет (акцизний податок і ПДВ, роздрібний акциз) у 2021–2022 рр. збільшилися з 15,5 до 19,1 млрд грн або на 23,2%.
Надходження акцизного податку із тютюнових виробів і рідин для електронних сигарет (вироблених в Україні та імпортованих) у 2021–2022 рр. зменшилися з 63,4 до 58,9 млрд грн або на 7%. Незважаючи на те, що відбулося зростання ставки акцизу на 20%.
В Україні у перший рік війни спостерігалися як значний спад на ринку легальних сигарет, так і зменшення надходжень акцизу від них. Але натомість процвітало виробництво контрафактних сигарет і більш ніж у 18 разів зросли обсяги споживання самокруток. Є над чим задуматися…
Слайд 6. Сума податків у ціні пачки сигарет у 2022 і 2023 роках
Аналізуючи причини зростання рівня нелегальної торгівлі тютюновими виробами, зазначимо таке. У 2022 р. створилися для цього сприятливі умови. Ціна легальних сигарет, реагуючи на підвищення акцизу на них і війну, значно зросла, а купівельна спроможність населення падає. Це збільшує попит на нелегальну продукцію, на який реагує пропозиція.
На кінець 2022 р. ціна легальної пачки сигарет медіум-класу становила близько 69 грн, у яку було закладено лише 44 грн податків, а також витрати на виробництво та збут цієї продукції в оптовій і роздрібній мережах. Натомість на нелегальному ринку були представлені сигарети за ціною 30-40 грн (в Інтернеті – ще дешевші), з яких взагалі не сплачувалися податки. Такі порівняння дають змогу зрозуміти, наскільки високою є рентабельність нелегальної торгівлі сигаретами і пояснюють неабияку її «живучість».
Потрібно також зважати на те, що в 2023 р. акциз на сигарети зріс на чергові 20% (збільшився на 7 грн у розрахунку на пачку), внаслідок чого сума податків у ціні легальних сигарет зросла майже на 9 грн (до 53 грн). Водночас ціна нелегальних сигарет «не постраждала».
А бюджет цьогоріч уже втрачатиме 53 грн при продажу кожної нелегальної сигаретної пачки!
Слайд 7.
За результатами дослідження Growford Institute[3], в Україні підвищення ціни на сигарети на 1% спричиняє зростання обсягів нелегальної торгівлі ними на 1,22%. А підвищення акцизу – основний чинник збільшення ціни тютюнових виробів. Це потрібно мати на увазі.
Електронна акцизна марка: виклики та ризики впровадження.
Слайд 8.
Реагуючи на такі тривожні сигнали розвитку тютюнового ринку, в Україні ініційовано запровадження вітчизняної модифікації європейської системи виявлення та відстеження тютюнових виробів track&trace.
Ініціатива – чудова. Така система дійсно є дуже потрібною податківцям, щоб допомагати їм виявляти порушення у русі продукції ланцюгом постачання. Унікальна ідентифікація об’єктів або суб’єктів досить широко використовується на залізничному транспорті, поштових відправленнях, у платіжних документах державних установ тощо. Нові передові економічні рішення досить активно застосовуються та вдосконалюються для підтримки органів влади та власників брендів з метою простеження ланцюга постачання продукції, починаючи від виробника до роздрібного продавця та споживачів.
Слайд 9.
Зауважимо, що вікно можливостей для впровадження такої системи відкрилось уже п’яте. І важливо використати цей шанс для появи нового інструменту скорочення втрат бюджету від нелегального обігу підакцизної продукції. Разом з тим, потрібно врахувати велику кількість нюансів та ризиків для того, щоб зусилля народних депутатів, ДПС, Мінфіну та Мінцифри дали потрібний результат та дозволили досягти цілі запровадження системи track&trace.
Розробниками ініціативи декларується, що прийняття відповідних законодавчих змін сприятиме досягненню цілей євроінтеграції України, а саме: забезпечить виконання норм Директиви 2014/40/ЄС (далі – Директиви TPD) та Імплементаційного Регламенту Комісії (ЄС) № 2018/574 від 15 грудня 2017 р. про технічні стандарти для створення та забезпечення функціонування системи відстеження тютюнових виробів (далі – Імплементаційний регламент).
На слайді представлено скрін статті 15 Директиви. Проте не потрібно забувати, також і про статтю 16.
Слайд 10.
На додаток до вимог до унікального ідентифікатора для виявлення та відстеження, ст. 16 Директиви TPD вимагає, щоб усі пачки тютюнових виробів мали захисні елементи для перевірки того, справжній продукт чи ні. В більшості європейських країн ці елементи розміщені на паперові марці акцизного податку. 22 країни ЄС таку марку оновили, щоб забезпечити виконання норм статті ст. 16.
Слайд 11.
Решта шість країн ЄС, у яких не було паперових акцизних марок, для нанесення захисних елементів ввели нефіскальні марки, які візуально нагадують звичайні марки акцизного податку (Австрія, Кіпр, Франція, Фінляндія, Швеція, Велика Британія). Натомість в Україні марки акцизного податку помилково вважаються якимось атавізмом, елементом з минулого, який себе віджив та вже не може бути корисним у процесі протидії нелегальному обігу сигарет. Але це далеко не так.
Наголосимо на тому, що у світовій практиці використовують три системи контролю за обігом тютюнових виробів, кожна з яких є важливою та має свій функціонал. Це система податкової верифікації або марок акцизного податку, призначена для контролю сплати акцизу до бюджету, система безпеки (аутентифікації) – для перевірки ідентичності та автентичності товару і система виявлення та відстеження – для моніторингу руху товару ланцюгом постачання.
Світовий досвід підтверджує, що оптимальним рішенням є відокремлене функціонування системи track&trace та поєднання системи марок акцизного податку з системою безпеки. Щодо останніх двох то, якщо сказати простіше, це розміщення захисних елементів на марці акцизного податку. Таке рішення одночасно дозволяє контролювати сплату податку і автентичність товару. Марка на пачці сигарет також може слугувати доказом суді та дозволяє довести, який саме нелегальний виробник на якому саме обладнанні виготовив підроблену марку, та притягти до відповідальності осіб, які винні у протизаконній діяльності. Це дуже важливо та дозволяє досягати невідворотності покарання за допущенні правопорушення.
Тобто паперова марка – це необхідний компонент системи контролю за обігом тютюнових виробів. У концепції електронної акцизної марки, в супереч практиці розвинених країн, вирішили об’єднати системи track&trace та податкової верифікації та відмовитись від системи безпеки.
Реформа діджиталізації повинна доповнювати існуючі системи, а не заміняти ті елементи, які вже працюють та є потрібними, зважаючи на доведену світовим досвідом їх ефективність у боротьбі проти нелегального обігу сигарет.
Варто також зважати на те, що нині дохід поліграфкомбінату «Україна» від реалізації марок акцизного податку складає більшу частину його доходів. Якщо скасувати паперові марки, цьому державному підприємству потрібно буде звільнити частину працівників, що погрішить і так невтішні показники зайнятості населення в Україні. Але при інтеграції до ЄС нам все одно доведеться імплементувати ст. 16 Директиви TPD і наносити на пачку сигарет захисні елементи. Інакше кажучи, потрібно буде знову вводити паперову марку акцизного податку. То навіщо зараз налагоджену систему руйнувати, а потім її знову відновлювати?
Слайд 12.
Ось приклад, як реалізовані положення TPD у Німеччині
Слайд 13.
Метою даної системи є протидія незадекларованому виробництву та реалізації в комплексі з іншими заходами контролю, якщо її використовувати з маркою акцизного податку також можна протидіяти й контрафакту.
Слайд 14.
Так, в Україні запропоновано впровадити унікальний ідентифікатор пачки сигарет, кількість інформації в якому буде перевищувати 50 символів – максимально допустиму кількість, яка чітко зазначена в Імплементаційному регламенті і має бути забезпечена при інтеграції України до ЄС.
Слайд 15.
Зокрема, у складі інформації української електронної акцизної марки є дані, не передбачені європейською системою track&trace: розмір максимальної роздрібної ціни на тютюнові вироби або рідини, що використовуються в електронних сигаретах; індивідуальний штрих код товару; сума сплаченого податку (ставка акцизного податку); режим оподаткування: статус електронної марки або маркованого товару тощо. За вимогами ЄС усі дані про переміщення тютюнових виробів мають зберігатися в єдиному централізованому сховищі даних. Проте, дані з України зберігати там просто буде неможливо, якщо впровадити систему у тому вигляді, який передбачено ініціативою. Такі відмінності роблять запропоновану українську систему несумісною з системою track&trace країн ЄС.
Унікальний ідентифікатор для відстеження, згідно зі ст. 15 Директиви TPD, повинен наноситися як пряме маркування на пачку тютюнових виробів. Водночас при обговоренні концепції українського аналога системи track&trace зазначалось, що унікальний ідентифікатор може наноситися спочатку на наклейку, а потім на пачку. Це не відповідає нормам Директиви TPD. Більш того, таку наклейку можна переклеювати з легальної продукції на нелегальну і візуально буде здаватися, що все гаразд із пачкою, вона має усі атрибути справжньої, а не підробки.
Тому, запроваджуючи електронну акцизну марку у тому вигляді, як це передбачено відповідною ініціативою, ми маємо чітко розуміти, що це лише проміжні зміни, які мають бути суттєво відкориговані при вступі України до ЄС!
Інші суттєві проблеми на шляху застосування електронної акцизної марки для тютюнових виробів – забезпечення належних умов функціонування відповідної системи та створення ефективних аналітичних інструментів для використання згенерованих нею даних для протидії нелегальному обігу тютюнових виробів.
Слайд 16.
Важливою також є економічна ефективність системи track&trace. Така система має створювати проблеми несумлінним економічним операторам, а для легальних виробників вона має бути ідеально інтегрованою в їх виробничий процес та не сповільнювати оборотність продукції.
Необхідно зіставляти витрати на впровадження та обслуговування технологій відстеження тютюнових виробів з імовірними фіскальними ефектами від таких заходів. Адже, якщо ціна сигарет значно зросте через додаткові витрати, це призведе до збільшення прибутковості реалізації нелегальних сигарет, зниження обсягів продажу легальної продукції, а не сприятиме скороченню нелегального ринку.
Потрібно враховувати також те, що чим швидше працює обладнання для виробництва тютюнових виробів, тим швидше акцизний податок надходить до бюджету. Тому варто змінити підхід до внесення виробниками до унікального ідентифікатора дати і часу виробництва товару та дозволити додавати ці дані не завчасу (до фактичного нанесення марки на товар), а під час маркування. Тоді обладнання можна запрограмувати на автоматичний друк відповідної інформації, що значно спростить впровадження системи track&trace у виробничий процес.
Слайд 17.
Важливим елементом системи є ідентифікація всіх видів агрегованої упаковки тютюнових виробів у взаємозв’язку за принципом «материнський – дочірній елемент». Це забезпечить повноцінну агрегацію продукції під час виробництва та швидке просування ланцюгом постачання (пачка, блок, короб, коробка, палета); можливість швидкого та легкого зчитування кожного унікального ідентифікатора на кожному етапі агрегації для простеження всього ланцюга постачання зі збереженням цілісності оригінальної упаковки працівниками податкових та правоохоронних органів, споживачами продукції.
Слайд 18.
У вітчизняній концепції електронної акцизної марки це передбачено, але потрібно віднести до компетенції операторів ринку генерацію кодів та вибір носія інформації для унікального ідентифікатора усіх видів пакування тютюнових виробів. Ідентифікація усіх партій товару з дотриманням відповідних міжнародних стандартів є дуже зручною для економічних операторів та дозволить оперативно заносити дані про рух кожної пачки тютюнових виробів ланцюгом постачання. Таке рішення не спричинить нових витрат на закупівлю додаткових девайсів для друку та зчитування наклейок із кодами, а дозволить використання наявного обладнання, що не призведе до додаткових витрат на ведення бізнесу.
Слайд 19.
Практичне використання інформації системи track&trace про рух сигарет на ланцюгу постачання теж є важливим для виявлення порушень, ефективної протидії незаконному обігу цієї продукції, зважаючи на особливості України. Так, в Грузії, інформація про відстеження сигарет перетворилась практично в масив непотрібних даних, який накопичується і не використовується за призначенням. Фактично основним функціоналом грузинського унікального ідентифікатора є те, що податкові інспектори використовують його при обов’язковій щомісячній перевірці точки роздрібного продажу сигарет, скануючи вибірково окремі їх пачки при вибірковому контролі легальності продукції на вітрині.
Максимізація використання зібраних даних є надзвичайно важливою. Реальна цінність системи track&trace буде досягнута лише в тому випадку, якщо зібрані дані перетворяться у значущу інформацію, яка дозволяє контролюючим органам виявляти потенційні шахрайства, здійснювати цілеспрямовані дії та тим самим оптимізувати збір податків.
Цей аспект лежить в центрі підходу в країнах ЄС, в яких одна компанія, що виграла тендер: Dentsu Tracking керує даними про виявлення та відстеження та забезпечує урядам максимальну простежуваність ланцюга постачання та контроль за процесом збору податків у кожній країні. Ця компанія надає національним органам влади ряд можливостей аналізу даних для досягнення цієї мети шляхом виявлення відхилень та потенційних шахрайств. Ця аналітика була пристосована до конкретних потреб та викликів, яким протидіє ЄС. Для податкового відомства кожної з країн застосовано індивідуальний підхід, оскільки кожна країна стикається з різними проблемами. Зважаючи на це, існує можливість розробки сповіщень під потреби конкретних уповноважених органів та специфіки незаконного обігу тютюнових виробів у країні. Наприклад, співробітникам спеціалізованих підрозділів може приходити електронне сповіщення про значні відхилення в обсягах поставок сигарет певного економічного оператора порівняно з минулими періодами. Це дозволяє ефективно відфільтровувати ті з них, які потребують перевірки. В українській концепції, на жаль, про подібну моніторингову систему не йдеться взагалі.
Варто зважати також на те, що запровадження вітчизняної електронної акцизної марки не дозволить подолати усі проблеми на ринку тютюнових виробів, оскільки більшість нелегальної продукції продається поза легальними роздрібними мережами. Тому анонсовані розробниками законодавчих новацій показники економічного ефекту від її застосування є нереалістичними. Ця система дозволить виявляти лише продукцію, яка виготовлена легально, але просувалась по ланцюгу постачання з певними порушеннями, і ніяким чином не вплине на розмір ринку контрабандних сигарет та немаркової продукції.
Слайд 20.
Насамкінець додамо те, що ідея заміни паперової акцизної марки електронною не нова і не з’явилася вперше в Україні. Переважна більшість країн ЄС також розглядали таку ініціативу, але не підтримали її.
Зокрема, у Німеччині паперова марка акцизного податку застосовується лише для тютюнових виробів. А від її заміни електронною маркою країна відмовилася, оскільки:
- паперова марка акцизного податку є видимою ознакою легального походження сигарет;
- при використанні електронних ідентифікаторів неможливо зрозуміти закодовану у них інформацію без спеціальних засобів для зчитування;
- система електронної акцизної марки є дорогою (її вартість насамперед для державного бюджету не співмірна із можливим позитивним ефектом її впровадження);
- обов’язкова для всіх країн ЄС (і для України у майбутньому) система виявлення та відстеження тютюнових виробів track&trace не пов’язана із відслідковуванням сплати акцизу.
Тому, як уже було зазначено, у Німеччині окремо використовується система track&trace та паперова марка акцизного податку.
А наведені висновки німецької дискусії дають нам застереження. Якщо в Україні буде скасована паперова акцизна марка, може виникнути ситуація, коли курець придбає звичний бренд сигарет (за ціною легальної пачки) і мимоволі стане споживачем нелегальної продукції (підробки). Адже не можна очікувати від споживачів, що вони щоразу скануватимуть за допомогою смартфону та перевірятимуть у новій системі легальність кожної придбаної пачки. Легше візуально оглянути паперову марку акцизного податку і переконатися у легальності тютюнових виробів.
Разом з тим, споживачі нелегальних сигарет – це особи із низькими доходами, які часто 1) навіть не мають смартфонів і 2) не перейматимуться скануванням сигаретних пачок.
Пам’ятаємо, що в Україні 91,6% від усіх нелегальних сигарет – це контрафактна продукція і сигарети з маркуванням «duty free» або для експорту. Левова частка нелегальних тютюнових виробів продається без марки акцизного податку встановленого зразка. Тобто, значна частина споживачів свідомо обирає нелегальну продукцію. Це суттєво ускладнює протидію нелегальному тютюновому ринку. Електронна акцизна марка буде безсилою у боротьбі з цим найбільшим сегментом незаконної торгівлі сигаретами.
Таким чином, маємо оцінювати не лише переваги нових технологічних рішень, але і їх ризики.
[1] Тіньовий ринок тютюну дещо скоротився після рекордного показника – дослідження. Економічна правда. 1.01.2023. URL:https://www.epravda.com.ua/news/2023/02/1/696589/
[2] Презентація Kantar. Вересень 2022. URL: http://publications.chamber.ua/2022/Tax/AIT_Kantar.pptx
[3] Удосконалення політики у сфері акцизного оподаткування сигарет та протидії їх незаконному виробництву та обігу в Україні. URL: https://www.growford.org.ua/research/udoskonalennya-polityky-u-sferi-aktsyznogo-opodatkuvannya-sygaret-ta-prydiyi-yih-nezakonnomu-vyrobnyttsvu-ta-obigu-v-ukrayini/