Post Image

Подія тижня

Звернення Генерального секретаря НАТО Єнса Столтенберга до Верховної Ради України 31 жовтня, під час офіційного візиту Північноатлантичної Ради Альянсу до України, стало другим за останні два роки його виступом у стінах українського парламенту. Звертаючись до депутатів, Єнс Столтенберг засудив від імені усіх країн-членів НАТО військову агресію РФ і наголосив на її відповідальності за підрив стабільності на Європейському континенті та за виконання Мінських угод, запевнив у чіткій підтримці України з боку Північноатлантичного Альянсу, а також у тому, що для України двері в НАТО лишаються відчиненими.111

Він також привітав оновлення влади в Україні, висловив переконання, що нинішній український парламент має історичну можливість змінити Україну на краще, пряма мова очільника Альянсу: “..Усі ви зробили потужний ривок вперед..”.

Цитата тижня

Виступаючи з трибуни ВР, Єнс Столтенберг процитував англійською рядки з твору Т.Г. Шевченка:

Страшно впасти у кайдани,

Умирать в неволі,

А ще гірше – спати, спати

І спати на волі“.

Результати пленарних засідань

Упродовж жовтня керівництво Парламенту і Уряду неодноразово анонсувало завершення “турборежиму” роботи законодавчого органу, декларувало готовність переходу до більш прогнозованої, впорядкованої і системної роботи над законопроектами. Про це йшлося й під час засідання Погоджувальної Ради в понеділок, й раніше – у заявах і коментарях Голови ВР Дмитра Разумкова та керівників фракції “Слуга Народу”, Прем’єр-міністра Олексія Гончарука та представників Уряду.

Тиждень пленарних засідань засвідчив, що попри заявлену готовність представників монобільшості збавити темпи законотворчості й забезпечити належний за якістю законодавчий процес, надшвидкий режим роботи Парламенту продовжується. Попереднього сесійного тижня, з 15 по 18 жовтня, народні депутати ухвалили 6 постанов і 18 законопроектів (11 – в цілому і 7 – за основу)Протягом поточного тижня було розглянуто й ухвалено 11 постанов і 22 законопроекти (12 – в цілому і 10 – за основу).

Зокрема, в другому читанні та в цілому були ухвалені такі ключові законопроекти та проекти постанов:

  • Законопроект Президента України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і покарання за набуття таких активів” (№ 1031);
  • Проект Постанови про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування пожежі (вибухів) на складах боєприпасів в м. Ічня (Чернігівська обл.), м. Калинівка (Вінницька обл.), м. Балаклія, (Харківська обл.), м. Сватове, (Луганська обл.), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська обл.) у період з 2014 по 2018 роки, № 2312.
  • Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2019 рік” (№ 2283);
  • Про внесення змін до деяких законів України у зв’язку з відокремленням діяльності з транспортування природного газу (так званий “законопроект про анбандлінг Нафтогазу”), № 2239-1;
  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо інженерно-технічного облаштування та утримання державного кордону (№ 0905);
  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів для загального водокористування (№ 0869);
  • Про внесення змін до деяких законів України (щодо введення заборони на суцільну вирубку ялицево-букових лісів на гірських схилах Карпатського регіону), № 0873;
  • Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом США для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США “Про податкові вимоги до іноземних рахунків” (FATCA), № 0001. На виконання ратифікованої Угоди за основу зі скороченням строку підготовки до другого читання було ухвалено також два законопроекти про внесення змін до чинного законодавства (№№ 2102 та 2103).
  • Проект Постанови ВР про проведення парламентських слухань на тему: “Земельна реформа: вітчизняна модель обігу земель сільськогосподарського призначення” (4 грудня 2019 року).

З прийнятих у першому читанні (“за основу”) законопроектів відзначимо такі:

  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення особистого голосування народними депутатами України (№ 2148);
  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання статусу та соціальних гарантій окремим особам із числа учасників антитерористичної операції (№2045-1);
  • Про внесення змін до ст. 3 Закону “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю” щодо підвищення особам з інвалідністю з дитинства надбавки на догляд (№ 2031);
  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо збереження культурних цінностей), № 2187.
  • Про публічні електронні реєстри, № 2110.

Найбільшу підтримку в сесійній залі впродовж тижня знайшли такі законопроекти і рішення:

  • Про внесення змін до деяких законів України у зв’язку з відокремленням діяльності з транспортування природного газу (№2239-1, так званий “законопроект про анбандлінг Нафтогазу”): за – 341 голос.
  • проект Постанови про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування пожежі (вибухів) на складах боєприпасів в м.Ічня (Чернігівська обл.), м. Калинівка (Вінницька обл.), м. Балаклія, (Харківська обл.), м. Сватове, (Луганська обл.), м. Кривий Ріг (Дніпропетровська обл.) у період з 2014 по 2018 роки (№2312): за – 339 голосів.
  • Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Малайзії про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи та Протоколу до неї (урядовий, № 0002): за – 333 голоси.
  • притягнення до кримінальної відповідальності Ярослава Дубневича (за – 332 голоси).
  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення доступу захисника до особи, яка має право на захист (№2063): за – 332 голоси.
  • Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення правил перевезення дітей (№ 1150): за – 332 голоси.

Найбільш дискусійними і запеклими протягом тижня серед народних обранців стали обговорення:

  • питання утворення ВР ТСК з питань розслідування фактів масових заворушень в місті Одесі, що відбулись 2 травня 2014 року та спричинили тяжкі наслідки, а також неналежного виконання правоохоронними органами своїх обов’язків в частині забезпечення охорони правопорядку (30 жовтня). Проти відповідного рішення різко виступали представники “Батьківщини”, “Європейської солідарності”, “Голосу”, і, зрештою – воно було відхилене і знято з розгляду (за – 79 голосів). За створення відповідної ТСК (ініціатива депутатів-членів фракції ОПЗЖ) проголосували, зокрема 32 депутати фракції “Слуга народу”;
  • питання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання та арешт народного депутата, члена парламентської групи “За майбутнє” Ярослава Дубневича (31.10). Напередодні Комітет з питань Регламенту ВР, за результатами розгляду відповідного подання ГПУ, прийняв рішення передати його на розгляд в парламент, проте у своєму висновку зазначив, що доказовості у справі народного обранця недостатньо, багато із доказів, наданих Генпрокуратурою, є необґрунтованими. Проти затримання та арешту виступали, зокрема, депутати фракцій і груп: ОПЗЖ, “Європейська солідарність”, “За майбутнє”, підтримували – “Слуга народу” і “Голос”. Зрештою, у сесійній залі трьома голосуваннями були підтримані й притягнення до відповідальності, й затримання, й арешт. При цьому притягнення до кримінальної відповідальності знайшло найбільше підтримки в залі (332 – за; підтримали депутати усіх фракцій і груп (окрім ОПЗЖ), у тому числі і сам Ярослав Дубневич). Затримання і арешт депутата не підтримували ОПЗЖ, “Європейська солідарність”, “Батьківщина”, група “За майбутнє”, переважна більшість позафракційних.

Критика політичних заяв представників парламентських фракцій, груп та політичних сил, озвучена впродовж тижня (у сесійній залі, під час засідання Погоджувальної ради та інших заходів), стосувалася:

  • відсутності у влади стратегічного бачення і оцінки процесу та наслідків повернення окупованих територій, подальших мирних переговорів у нормандському форматі, відведення військ як їх передумови, а також належної комунікації з суспільством у цих питаннях (“Європейська солідарність”, “Голос”, “За майбутнє”);
  • пропонованих Урядом та парламентською більшістю реформ: земельної; очікуваної приватизації державних підприємств, раніше заборонених до продажу; можливих негативних наслідків застосування ухваленого ВР закону “Про концесію” та інших (“Батьківщина”, “ОПЗЖ”);
  • “нового формату” співробітництва України з Північноатлантичним Альянсом, анонсованого представниками Уряду та Міністерства оборони, небажання української влади оновити заявку на отримання Плану дій щодо членства в НАТО (“Європейська солідарність”);
  • гострої та надемоційної критики дій влади з боку опозиційних сил. Йдеться про оприлюднені у неділю різко критичні заяви народної депутатки “Європейської солідарності” Софії Федини щодо поїздки Президента Володимира Зеленського на передову, деталей його спілкування з добровольцями, що виступають проти розведення військ у Золотому-4, а також ризиків для життя Президента унаслідок поїздок на фронт (зокрема – 10.2019, “Слуга народу”, н.д. Микита Потураєв, під час виступу якого піднялася з місць уся фракція монобільшості). У понеділок депутат “СН” Дмитро Соломчук звернувся до СБУ та ГПУ з вимогами надати правову оцінку діям Софії Федини.
  • необхідності розслідування СБУ дій представника “Слуги народу”, депутата Євгенія Шевченка, який під час участі у пропагандистському ток-шоу російського ТБ, представляючи під час ефіру українську владу, звинуватив націоналістичні сили у антидержавній діяльності і зриві процесу розведення військ, а також пропонував зустрітися з керівництвом окупаційної влади Донбасу (10.2019, Яна Зінкевич (“Європейська солідарність”).

Окремі спостереження щодо ходу голосувань у під час пленарних засідань впродовж тижня:

  • Середній час розгляду підтриманого ВР законопроекту, який за окремими поодинокими винятками становить близько 15-20 хв.
  • Рекордним за найменшим по часу розглядом серед підтриманих ВР рішень став розгляд і голосування в цілому по законопроекту “Про внесення змін до деяких законів України (щодо введення заборони на суцільну вирубку ялицево-букових лісів на гірських схилах Карпатського регіону” (№ 0873). Від початку розгляду до його підтримки в цілому минуло всього три хвилини.
  • Найнижчий “поріг” позитивного голосування (дуже рідко) становить з 229 (як у випадку з наданням згоди на арешт Ярослава Дубневича) до 240 голосів. Як правило, переважна більшість законопроектів, що приймаються, мають значно більш суттєву підтримку.
  • В середньому від 15 до 35 голосів за законопроекти, подані Урядом чи фракцією “Слуга народу”, не додають члени монобільшості (за рахунок тих, хто не голосував, чи відсутній). Втім, підтримка цих законопроектів компенсується за рахунок кількості депутатів з інших фракцій, що не входять до більшості. В залежності від конкретних законопроектів це можуть бути голоси тих чи інших фракцій парламенту. Найбільш відчутна підтримка ініціатив “СН” – з боку фракцій “Батьківщина”, “Голос”, групи “За майбутнє” та позафракційних народних депутатів.
  • За деякі законопроекти, які в цілому не підтримуються фракцією монобільшості, голосують окремі її члени. Наприклад, 31 жовтня під час голосування по скасуванню ухваленого раніше ВР в цілому внесеного Президентом законопроекту щодо діяльності органів суддівського врядування (№ 1008-П), відповідне рішення підтримали шість народних депутатів “Слуги народу”.
  • За окремі рішення, в цілому підтримувані фракцією монобільшості, не голосують окремі її члени. Так, при розгляді надання згоди на затримання депутата Ярослава Дубневича “утримались” 10 депутатів-членів “СН”, при розгляді питання надання згоди на арешт згаданого депутата – 11.
  • Результативним, фактично, є лише голосування за законопроекти, подані фракцією монобільшості чи урядові. Рідкі, поодинокі винятки – підтримка фракцією “Слуга народу” законопроектів представників інших фракцій. Ці випадки переважно стосуються законодавчих ініціатив “Батьківщини”, спільних законопроектів депутатів різних фракцій (де обов’язково є і депутати “СН”) чи законопроектів, поданих ще у попередніх скликаннях. Приклад останнього – підтримка законопроекту № 0869 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об’єктів для загального водокористування”, внесеного депутатами “Свободи” ще позаминулого скликання.

Робота парламентських комітетів протягом минулого тижня відзначилася, зокрема, наступним:

З зареєстрованих у ВР протягом тижня законопроектів варто відзначити наступні:

  • Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо удосконалення структури управління у сфері державної митної та податкової політики (№ 2318 від 28.10.2019, урядовий);
  • Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо спрощення умов ввезення на митну територію України транспортних засобів та приведення умов оподаткування до загального режиму акцизних зборів ЄС (№ 2342, народний депутат Олексій Ковальов, “Слуга народу”). Законопроект покликаний розв’язувати проблему, що склалася в Україні з розмитненням автомобілів на європейських номерах.
  • Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо заходів з детінізації обігу товарів і послуг (№ 2338, “Слуга народу”), і стосується ФОПів. Основними нововведеннями законопроекту є збільшення граничних обсягів доходу для першої (з 0,3 до 1 млн грн/рік), другої (з 1,5 млн до 5 млн грн/рік) та третьої (з 5 млн до 10 млн грн/рік) груп суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування. Окрім того, передбачається нульова ставка для першої групи платників єдиного податку щодо діяльності з надання побутових послуг населенню.
  • Про внесення змін до Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (№ 2341, народний депутат Ольга Василевська-Смаглюк, “Слуга народу”). Даний законопроект дасть можливість надати медичним працівникам, які виконують свої професійні обов’язки в зоні проведення антитерористичної операції, статусу учасника бойових дій.
  • Про розвиток інфраструктури для цифрової трансформації економіки і суспільства (№ 2320, народні депутати “Слуги народу”). Основне завдання документа – розвиток високошвидкісних мереж і надання широкосмугового доступу до інтернету користувачам на всій території України.