Post Image

Державні інвестиції в інфраструктуру підвищують темпи економічного зростання та ступінь його інклюзивності за кількома каналами. По-перше, в короткостроковому періоді дія фіскального мультиплікатора призводить до зростання сукупного попиту на стадії реалізації інвестиційних проектів. По-друге, державні інвестиції підвищують темпи зростання економіки в довгостроковому періоді через розширення виробничих потужностей, активізацію накопичення людського капіталу, підвищення продуктивності факторів виробництва і зростання привабливості приватних інвестицій. 

Фахівці МВФ оцінили, що зростання державних інвестицій на 1% ВВП у розвинутих країнах і країнах з ринками, що формуються, потенційно може підвищити темпи зростання ВВП в цих країнах на 2,7%, збільшити обсяги приватних інвестицій на 10%, а також сприяти створенню від 20 до 33 млн робочих місць. При цьому, якщо зведення об’єктів інфраструктури виконується місцевими підприємствами і з використанням місцевої робочої сили, то фіскальний мультиплікатор державних інвестицій є вищим і більш довготривалим. Це забезпечує широке проникнення позитивних ефектів державного інвестування.

Завдання збільшення обсягу та покращення структури державних інвестицій є досить актуальним для України. Видатки зведеного бюджету України на придбання основного капіталу (включаючи капітальне будівництво і капітальний ремонт) складали 2,2% ВВП у 2019 і 2,0% ВВП у 2020 році. Серед країн з ринками, що формуються, такий показник виглядає невиправдано низьким, відстаючи більше ніж в 1,5 разу від середнього значення (3,4% ВВП). У розрізі окремих країн, за даними МВФ, інвестиції в нефінансові активи сектору загального державного управління в 2019 р. складали 5,5% ВВП у Албанії, 14% у Азербайджані, 6,9% у Грузії, 5,5% у Киргизії, 5% у Сербії, по 4,6% ВВП в Уганді та Узбекистані. 

Детальніше читайте у дослідження д.е.н. Тетяни Богдан «Трансформація державних фінансів: світові процеси та виклики для України»