
Одним із способів консолідації державних фінансів України в 2022 р. стане скорочення видатків за функцією «громадський порядок, безпека і судова влада». Порівняно з 2020 р. фінансування цієї функції має бути зменшено на 0,5 в.п. ВВП. Але якщо оцінювати ступінь адекватності обсягу таких видатків на основі міжнародних порівнянь, то маємо констатувати їх необґрунтовано високий рівень. Зокрема, серед країн з ринками, що формуються, український показник витрат на громадський порядок і безпеку 3,8% ВВП у 2020 р. і 3,3% ВВП у 2022 р. є другим за величиною після Південної Африки. А середній рівень таких видатків у країнах з ринками, що формуються, в 2019 р. складав 2,2% ВВП.
Порівняння видатків у розвинутих країнах з видатками в Україні підводить до ще більш радикальних висновків. Середній їх рівень у розвинутих країнах – 1,5% ВВП – є в рази меншим, ніж в Україні (від 3,3 до 3,8% ВВП). Тобто Україна витрачає надмірно велику частку ВВП і бюджету на правоохоронну діяльність, при тому що ефективність діяльності цих органів є дуже низькою. В історичному ракурсі деяке збільшення державних витрат на громадський порядок і безпеку було виправданим у 2014-2016 роках від початку бойових дій на Донбасі і повномасштабної гібридної війни з боку Росії. Однак, максимальний рівень видатків за цим напрямом було зафіксовано в 2019-2020 роках, що важко пояснити виключно безпековими чинниками. Наведені факти вказують на наявність невикористаних можливостей для подальшої раціоналізації національних витрат на правоохоронні і судові органи.
Ознайомитися з експертним аналізом проєкту бюджету можна ознайомитися тут.