
Через зростання нелегального сегменту тютюнового ринку відбувається скорочення питомої ваги податкових надходжень від сплати акцизного податку в цілому.
Про це у колонці для БізнесЦензор пише професор та Growford Institute Костянтин Швабій.
За його словами, однією з цілей акцизної політики в сфері оподаткування полягає – наповнення державного бюджету. І, якщо поглянемо на абсолютні цифри, то складається враження, що заходи політики (підвищення акцизного податку – ред.) є досить успішними, оскільки обсяги надходжень постійно зростають.
Наприклад, у 2011 році тютюновою галуззю України було сплачено до бюджету 15,2 млрд грн, а у 2021 – 63,4 млрд.
“Проте приріст є значно скромнішим, не у чотири, а лише у три рази, якщо зробити перерахунок на податкових надходжень 2021 року в цінах 2011-го. Але найголовніше що турбує, це скорочення питомої ваги податкових надходжень від сплати акцизного податку в цілому, який сплачується виробниками тютюну”, – пише економіст.

У 2011 році частка акцизу на тютюнову продукцію у загальних надходженнях акцизного податку становила 43%, а у 2021-му – лише 28%.
“Одна з вагомих причин такої тенденції полягає у тому, що в Україні протягом останніх шести років спостерігається постійне зростання нелегального сегменту тютюнового ринку”, – пояснює Швабій.
За даними дослідження Kantar, проведеного у серпні та оприлюдненого у жовтні поточного року, частка нелегальної тютюнової продукції в Україні зросла до 21,9%. При цьому обсяг недоотриманих державним бюджетом податків складає більш 20 млрд грн.
За даними того ж дослідження, у 2017 році вона становила лише 2,3%.
У 2017 році був ухвалений восьмирічний план підвищення акцизу на тютюн та тютюнові вироби з кінцевим результатом у 2025 році на європейському рівні податкового навантаження – €90 за 1000 сигарет. Протягом наступних двох років акциз підвищувався на 30%, а потім щорічно на 20%.
“Відповідь на те, чому це відбувається була дана нами у раніше проведеному дослідженні, в якому названі причини та фактори, які впливають на розширення незаконного обігу тютюнових виробів”, – пояснює Костянтин Швабій. – “До них відносять високу прибутковість незаконних практик ведення бізнесу в порівнянні з легальними, інституційну неспроможність та загальну слабкість нормативно-правової бази, корупційні ризики, недостатню дієвість правоохоронної і судової систем, існування прихованих збутових мереж та діяльність організованих злочинних угруповань, проведення військових дій на сході країни, наявність кордонів з державами, що характеризуються подібними проблемами та визнані світовою спільнотою контрабандними хабами”.
Таким чином, оцінивши ефективність державної політики в сфері акцизного оподаткування тютюну та тютюнових виробів можна констатувати недостатній рівень її ефективності, – додає Швабій.
“Очевидно, що розробникам державних політик, в тому числі акцизної, слід звернути увагу на те, що оптимальні рішення з точки зору теорії та/чи рекомендацій, які ґрунтуються на кращій міжнародній практиці, не завжди є досяжними та ефективними в умовах соціально-економічної ситуації, що існує в тій чи іншій країні”, – зазначає експерт.
Джерело: https://biz.censor.net/n3387890