
Війна в Україні змушує наполегливіше шукати шляхи розв’язання проблем, які спустошують бюджет та мають інші вкрай негативні соціально-економічні наслідки. Однією з таких проблем, яка в 2022 р., попри вражаюче патріотичне піднесення українців, стала не меншою, а ще більшою, є нелегальна торгівля сигаретами.
Про нелегальний ринок тютюнових виробів в Україні сьогодні та боротьбу з ним сказано чимало. Але якщо зібрати усі ці факти і фрагменти дискусій і скласти їх воєдино, то можна побачити реальну дедалі більш небезпечну картину.
Як змінився тютюновий ринок під час війни?
За даними Kantar, рівень нелегальної торгівлі тютюновими виробами в Україні зріс із 16,9% у середньому за 2021 р. до 19,9% у 2022 р., тобто на 17,8%. При цьому втрати бюджету від продажу нелегальних сигарет (акцизний податок, ПДВ та роздрібний акциз) збільшилися відповідно з 15,5 до 19,1 млрд грн або на 23,2%.
У 2021 р. сплачено 51,3 млрд грн сигаретного акцизу (з вироблених в Україні тютюнових виробів). У 2022 р., внаслідок окупації 1/5 нашої території, виїзду значної частини українців за кордон та зростання рівня нелегальної торгівлі тютюновими виробами, ця сума була недосяжною. Навіть з урахуванням зростання ставки акцизу на 20%.
Якщо до війни майже всі спожиті в Україні сигарети були вироблені на території нашої держави, то в 2022-му були періоди їх вимушеного імпорту у зв’язку із бойовими діями. Це суттєво ускладнює визначення обсягів надходжень акцизу від цієї продукції.
Утім, можна зробити певні висновки з огляду на інші дані.
З одного боку, загальні надходження акцизного податку із тютюнових виробів та рідин для електронних сигарет (вироблених в Україні та імпортованих) у 2021–2022 рр. зменшилися з 63,4 до 58,9 млрд грн, тобто на 7,0%.
З другого – минулого року відбулися такі зміни щодо обсягів замовлення марок акцизного податку в розрізі видів підакцизної продукції:
сигарети – падіння на 25,6%;
тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) – зменшення на 27,7%;
сигарили – зростання у 4,3 рази;
рідини для електронних сигарет – збільшення у 2,2 рази;
інші тютюнові вироби – різке зростання у 18,3 рази.
Не вдаючись наразі в аналіз усіх зазначених змін, якому можна присвятити окрему публікацію, підкреслю таке. Наведене засвідчує як значний спад на ринку легальних сигарет України, так і зменшення надходжень акцизу від них.
Чому ринок нелегальних сигарет так стрімко зростав?
У 2022 р. створилися для цього сприятливі умови. Ціна легальних сигарет, реагуючи на підвищення акцизу на них і війну, значно зросла, а купівельна спроможність населення падає. Це збільшує попит на нелегальну продукцію, на який реагує пропозиція.
У кінці 2022 р. ціна легальної пачки сигарет медіум-класу становила близько 69 грн, у яку було закладено лише 44 грн податків, а також витрати на виробництво та збут цієї продукції в оптовій і роздрібній мережах. Натомість на нелегальному ринку були сигарети за ціною 30-40 грн (в Інтернеті – ще дешевші), з яких взагалі не сплачувалися податки. Такі порівняння дають змогу зрозуміти, наскільки високою є рентабельність нелегальної торгівлі сигаретами і пояснюють неабияку її “живучість”.
Попри те, що останнім часом ми часто читаємо про викриття схем нелегальної торгівлі тютюновими виробами, вона не зникає… Ще у вересні 2022 р. інфопростір сколихнула новина про припинення діяльності великого виробника нелегальних сигарет. Згодом ми дізналися про інші подібні успіхи правоохоронців. Проте частка нелегальних сигарет у загальному обсязі їх споживання у листопаді (17,8%) скоротилася лише на 4,1 в.п. порівняно з серпнем (21,9%). Як бачимо, на зміну одним тютюновим злочинцям приходять інші.
Потрібно також зважати на те, що в 2023 р. акциз на сигарети зріс на чергові 20% (збільшився на 7 грн у розрахунку на пачку), внаслідок чого сума податків у ціні легальних сигарет зросла ще майже на 9 грн. Водночас ціна нелегальних сигарет “не постраждала”…
Ще один небезпечний факт – зростання обсягів замовлення марок акцизного податку на інші тютюнові вироби в 2022 р. порівняно з 2021-им у 18,3 рази. Це означає, що небажаним результатом підвищення акцизу на сигарети та побічним наслідком боротьби з нелегальною торгівлею тютюновими виробами в Україні також є бум на ринку самокруток. Така тенденція характерна для країн із низькими доходами населеннями і уже спостерігалася, зокрема, у Грузії та Молдові. Допоки акциз на розсипний тютюн є в рази меншим порівняно із сигаретами, залишається можливість курити “дешево і сердито”. Без порушення чинного законодавства, але на шкоду державному бюджету.
Нові технологічні рішення у боротьбі з українським нелегальним тютюновим ринком: чи варто на них покладати надію?
На сьогодні в Україні 91,6% від усіх нелегальних сигарет – це контрафактна продукція і сигарети з маркуванням “duty free” або для експорту. Левова частка нелегальних тютюнових виробів продається без марки акцизного податку встановленого зразка. Тобто, значна частина споживачів свідомо обирає нелегальну продукцію, надаючи пріоритет економії власних коштів замість підтримки бюджету для війни з агресором. Це суттєво ускладнює протидію нелегальному тютюновому ринку. Електронна акцизна марка буде безсилою у боротьбі з цим найбільшим сегментом незаконної торгівлі сигаретами.
Досить небезпечною є також дискусія про заміну електронною акцизною маркою паперової. Вона не нова і не з’явилася вперше в Україні. Переважна більшість країн ЄС також розглядали таку ініціативу, але не підтримали її.
Зокрема, у Німеччині паперова марка акцизного податку застосовується лише для тютюнових виробів. А від її заміни електронною маркою країна відмовилася, оскільки:
- паперова акцизна марка є видимою ознакою легального походження сигарет;
- при використанні електронних ідентифікаторів неможливо зрозуміти закодовану у них інформацію без спеціальних засобів для зчитування;
- система електронної акцизної марки є дорогою (її вартість насамперед для державного бюджету не співмірна із можливим позитивним ефектом її впровадження);
- стандартизована і обов’язкова для всіх країн ЄС (і для України у майбутньому) система виявлення та відстеження тютюнових виробів track&trace ніяк не пов’язана із відслідковуванням сплати акцизу.
Німці при ухваленні рішень завжди зважають на їх вартість та ефективність. Особливо, якщо мова йде про баланс витрат і можливих додаткових надходжень бюджету.
Крім того, наведені висновки німецької дискусії дають нам важливе застереження.
Якщо в Україні буде скасована паперова акцизна марка, ми можемо не лише витратити такі потрібні сьогодні ресурси на те, що матиме дуже обмежену ефективність. Може виникнути також ситуація, коли курець придбає звичний бренд сигарет (за ціною легальної пачки) і мимоволі стане споживачем нелегальної продукції (підробки). Адже не можна очікувати від споживачів, що вони щоразу скануватимуть за допомогою смартфону та перевірятимуть у новій системі легальність кожної придбаної пачки. Легше візуально оглянути паперову марку акцизного податку і переконатися у легальності тютюнових виробів.
Разом з тим, споживачі нелегальних сигарет – це особи із низькими доходами, які часто 1) навіть не мають смартфонів і 2) не перейматимуться скануванням сигаретних пачок.
І нарешті, К. Швабій та Н. Новицька уже звертали увагу на те, що українська ініціатива електронної акцизної марки має суттєві недоліки юридичного, технічного та інституційного характеру. Її також мають доповнювати відповідні цифрові рішення, які в поточному моменті не є готовими і відпрацьованими контролюючими органами.
Тому маємо оцінювати не лише переваги нових технологічних рішень, але і їх ризики. Необхідно дати відповіді на низку питань. Чи буде застосування електронної акцизної марки в Україні ефективним? Чи не спровокує воно появу нових схем на нелегальному тютюновому ринку? Чи не витрачаємо ми на розробку альтернативи паперовій акцизній марці дорогоцінні ресурси і час, вважаючи її “панацеєю”, але потрапимо у “пастку”?
Вплив нелегального тютюнового ринку на сферу охорони здоров’я.
Як відомо, підвищення акцизу має забезпечувати зменшення доступності тютюнових виробів, щоб курці споживали їх усе менше і врешті-решт відмовлялися від шкідливої звички. Поки це відбувається, акцизна політика є успішною. Але коли підвищення акцизу призводить до суттєвих стрибків цін на легальну продукцію, починає формуватися нелегальний тютюновий ринок. А він справляє зовсім інший вплив на сферу охорони здоров’я.
В Україні споживач за однакову ціну може придбати 1 пачку легальних сигарет або 2-2,5 нелегальних. Якщо він обирає нелегальну пропозицію, то і шкодить своєму здоров’ю щонайменше вдвічі більше. До його організму потрапляє більше канцерогенних речовин і більша доза нікотину, до якої відбувається звикання. Не кажучи про те, що якість нелегальної продукції сумнівна. Такий курець буде найменш схильний кинути палити…
Висновки очевидні. Позитивних ефектів від існування нелегального ринку сигарет немає, а негативні наслідки його зростання в Україні стають критичними. Цю проблему потрібно розв’язувати. І не лише за допомогою точкових заходів контролю, а комплексно, застосовуючи найбільш ефективні рішення. Якнайшвидше!